چندرسانه ای بیشتر
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۵۸۱۰
قوت‌قلب سازمان هواپیمایی به نگرانی‌های اخیر
در شرایطی که سیاست‌های کلان دولت و وزارت راه و شهرسازی بر لزوم گشایش هرچه سریع‌تر گره‌های مذاکرات برای ورود هواپیماهای جدید تاکید کرده و این امر را جزو اولویت‌های اصلی این حوزه به حساب می‌آورد، اما به نظر می‌رسد ایران در جزییات مذاکرات خرید هواپیما هنوز با ابهام‌هایی داخلی روبه‌روست.
در شرایطی که سیاست‌های کلان دولت و وزارت راه و شهرسازی بر لزوم گشایش هرچه سریع‌تر گره‌های مذاکرات برای ورود هواپیماهای جدید تاکید کرده و این امر را جزو اولویت‌های اصلی این حوزه به حساب می‌آورد، اما به نظر می‌رسد ایران در جزییات مذاکرات خرید هواپیما هنوز با ابهام‌هایی داخلی روبه‌روست.

در شرایطی که پیش قرارداد خرید هواپیما از ایرباس به شش ماهگی خود نزدیک می‌شود و تنها چند ماه زمان تا وارد شدن نخستین هواپیماها براساس وعده این شرکت فرانسوی تا پایان سال 2016 باقی‌مانده به نظر می‌رسد هنوز رسیدن به توافق نهایی با این شرکت در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

این شرایط در حالی به وجود آمده که در گام‌های ابتدایی مذاکرات مسوولان هوایی ایران با موفقیتی جدی همراه بود، اما با توجه به ابهام جدیدی که تندروهای آمریکایی در کنگره به وجود آوردند حالا گرهی بزرگ بر سر راه ورود هواپیماها به وجود آمده است.

به نظر می‌رسد ایران برای این شرایط نقشه دومی طراحی نکرده است. هرچند از ابتدا پیش‌بینی می‌شد برخی از تندروها در آمریکا برای این موضوع مانع‌تراشی کنند، اما به نظر می‌رسد هنوز ایران خود را با شرایط به وجود آمده وفق نداده است.

اگر به این مشکل بحث عدم عضویت ایران در کنوانسیون کیپ تاون را نیز اضافه کنیم، نتیجه به دست آمده نگرانی‌ها را درباره‌ی چگونگی وارد کردن هواپیماهای جدید به ایران بیشتر می‌کند.

با وجود تمام این دغدغه‌ها اما هنوز سازمان هواپیمایی ایران شرایط را عادی جلوه می‌دهد. در شرایطی که چند ماه از پیش قرارداد ایران با ایرباس گذشته و برداشتن گام‌های نهایی در این زمینه با اما و اگر مواجه است، روابط عمومی این سازمان اعلام کرده هیچ اتفاقی منفی‌ در این عرصه نیفتاده و کار طبق شرایط قبل ادامه دارد.

این سازمان گفته تفاهم‌نامه ابتدایی هنوز معتبر است و طرفین پایبند به آن هستند و در جواب نگرانی‌های روزهای گذشته نیز اعلام کرده تغییری در روند کار اتفاق نیفتاده است.

هرچند مشخص نیست با وجود تاخیرهای چندباره آیا می‌توان از بدون تغییر ماندن روند کار به عنوان یک ویژگی مثبت یاد کرد یا نه، اما به نظر می‌رسد ایران همچنان نقشه دوم خود را برای مقابله با فشارهایی که ورود هواپیما به کشور را سخت می‌کند رو نکرده است. نقشه‌ای که در صورت تاخیر در ارائه آن شاید رویای ورود هواپیماهای جدید به ناوگان ایران را باز هم به تعویق بیندازد.

منبع: ایسنا
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: