چندرسانه ای بیشتر
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۲
کد خبر: ۵۴۹۹
با تاسیس رسمی جامعه اقتصادی آسه آن در پایان ۲۰۱۵ میلادی، انتظارات روزافزونی وجود دارد که این بلوک تجاری و اقتصادی قوی متشکل از ۱۰ کشور، به زودی به یک نیروی اقتصادی قابل توجه در جهان تبدیل خواهد شد. با توجه به تغییر روند اقتصاد چین و مشکلات مربوط به رشد اقتصادی هند، بسیاری از مفسران سیاسی و اقتصادی نگاه خود را به توسعه آسه آن به عنوان محور اصلی قدرت آسیا معطوف کرده اند.
برای کسانی که در جنوب و شرق آسیا کار تجاری می کنند، به شنیدن ارقام قابل توجه عادت کرده اند و این ارقام بزرگ شاید نشانگر روند توسعه منطقه باشد. پیش بینی می شود که رشد اقتصادی منطقه تا سال ۲۰۲۰ میلادی ۵ درصد در سال افزایش خواهد یافت که این رقم بیشتر از رشد اقتصادی ۳.۵ درصدی جهان خواهد بود.

جمعیت شهری نیز هر سال ۲.۲ درصد افزایش می یابد، جمعیت طبقه متوسط نیز تا سال ۲۰۲۰ میلادی با ۷۰ میلیون نفر افزایش به ۱۹۴ میلیون نفر می رسد. آسه آن با ۶۰۰ میلیون نفر سومین نیروی کار بزرگ جهان را پس از چین و هند در اختیار دارد.

ولی در پشت این ارقام بزرگ، چه چیزی می تواند آسه آن را به یک نیروی اقتصادی مهم تبدیل کند؟ بخش زیادی از موفقیت منطقه بستگی به این دارد که کشورهای عضو چگونه می توانند قابلیت های خود را در زمینه فناوری های نوظهور نشان دهند. در قلب این تحولات، فرصت هایی وجود دارد که توسط پروفسور کلاوس شواب ایجاد شده و به آن انقلاب چهارم صنعتی گفته می شود.

در بخش املاک، ما انتظار تغییرات مثبت و ساختاری را داریم. تحقیقات ما موجب شده تا معتقد باشیم که فناوری بسیاری از کشورهای عضو آسه آن را قادر خواهد کرد تا بسیاری از محدودیت های ساختاری و توسعه ای فعلی را دور بزنند.

راه های جدید برای کار

در شرایط کار، تقاضا به خاطر تحولات مربوط به بازارهای توسعه یافته، تغییر می کند و با افزایش کارهای انعطاف پذیرتر روبرو خواهیم شد و فضاهای همکاری گسترش خواهد یافت. در حالی که رشد تقاضای جهانی به خاطر بحران مالی با کاهش روبرو شده، منطقه جنوب شرق آسیا این روند را تغییر داده است. ما انتظار داریم که تقاضای منطقه تا سال ۲۰۲۰ هر سال بیش از ۶ درصد افزایش یابد. تحولات بازارهای توسعه یافته و رشد جمعیت طبقه متوسط تاثیر زیادی بر این مساله خواهد داشت.

همکاری و شراکت و فضای کاری بخش خدمات هم امنون ۱ تا ۵ درصد کل فضای کاری در شهرهای توسعه یافته را تشکیل می دهد و این مساله به خاطر رشد سریع اقتصاد مشارکتی رو به افزایش است.

در جنوب شرق آسیا فضاهای همکاری می تواند ۱۰ تا ۱۵ درصد کل فضای کار را تا سال ۲۰۳۰ اختصاص دهد.

تحول خرده فروشی

در بازارهای توسعه یافته خرده فروشی آنلاین ۵ تا ۱۵ درصد کل فروش را تشکیل می دهد، و فضای خرده فروشی سرانه نیز با افزایش روبرو شده است. در جنوب شرق آسیا نفوذ خرده فروشی آنلاین بیشتر از بازارهای توسعه مثل آمریکا و انگلیس است. تحقیقات انجام شده توسط موسسه مشاوره ای "باین اند کمپانی"، ۵۰ تا ۹۰ درصد مصرف کنندگان در جنوب شرق آسیا که در بیرون شهرها زندگی می کنند، با استفاده از تلفن های همراه اقدام به خرید آنلاین می کنند.

ولی به جای کاهش تقاضا برای فروشگاه های فیزیکی، این مساله می تواند منجر به افزایش انطباق الگوی فروش آنلاین به آفلاین شود. مراکز فروش به مکان هایی برای دیدار و نشست تبدیل خواهد شد و مصرف کنندگان از نزدیک محصول را لمس و احساس می کنند.

مدیریت ترافیک و زیرساخت

فناوری های جدید و کاربردهای جدید از فناوری های موجود این پتانسیل را دارد تا وضعیت حرکت بین شهرها را تغییر دهد. مدیریت هوشمند ترافیک، می تواند به کاهش ترافیک و افزایش سرعت تحرک کمک کند. تراکم ترافیک در شهرهایی مثل جاکارتا و مانیل، افسانه ای است و این بیشتر به خاطر سرمایه گذاری ناکافی در حمل و نقل ریلی بوده است. با این حال، ساختارهای آنلاین مثل "ویز، گراب، و اوبر" این امکان را فراهم می کند تا با استفاده از اطلاعات تلفن همراه ، تلاش های دولت برای مدیریت ترافیک به سرانجام و نتیجه بهتری برسد.

البته پروژه های حمل و نقل سریع در سنگاپور و کوالالامپور و بانکوک مانیل و جاکارتا در حال ساخت است و طول خطوط ریلی را تا سال ۲۰۲۰ میلادی ۵۰ درصد افزایش می دهد. در بخش املاک، این مساله موجب ایجاد مراکز جدید، سرمایه گذاری های جدید و پتانسیل لازم برای ایجاد تحولات خلاقانه ای خواهد شد که زندگی مردم را آسان تر خواهد کرد.

ولی چالش ها باقی می ماند

فناوری از راه های زیادی می تواند به شهرهای جنوب شرق آسیا کمک کند تا محدودیت های فعلی را به بهره وری بیشتری تبدیل کنند. البته این مساله روشن است که همراه با بسیاری از نشانه های مثبت، چالش هایی نیز وجود خواهد داشت. استفاده هوشمندانه از فناوری جایگزین سرمایه گذاری در زیرساختهای اساسی نخواهد شد. بر اساس اعلام بانک توسعه آسیا، آسه آن به بیش از ۶۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در سال نیاز دارد تا پروژه های زیرساختی مثل جاده، حمل و نقل ریلی و آب و برق را اجرا کند.

چالش مهم دیگری که جامعه اقتصادی آسه آن روبرو است، این است که چگونه تضمین کند منافع اقتصادی حاصل از همگرایی منطقه به کشورهای کمتر توسعه یافته نیز خواهد رسید و همین طور به شهروندانی که در این کشورها هستند. بسیاری از کشورها نیاز به ارتقای شفافیت اطلاعات دارند اگر این بلوک اقتصادی بخواهد از منافع بازار واحد استفاده کند. برای موفق شدن، آسه آن باید سخت تلاش کند تا با استفاده از اهرم تنوع فرهنگی به این هدف دست یابد.

ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: